május 1, 2023

Sajnos a legtöbb iskola elvárja, hogy a diákjai teljesítsék a követelményeket, de eszközöket nem adnak a kezükbe, hogyan is kéne jól tanulni. Olyan ez, mintha az lenne a feladat, készíts el egy Dobos tortát, de nem adnak hozzá szakácskönyvet. Most a hatékony tanulás nagyon sűrített esszenciáját szeretném megosztani veletek. Tíz plusz tíz pont arról, hogyan tanulj hatékonyan.

1. A saját szavaiddal fogalmazd meg a tanultakat!

Ha elolvastál egy részt a tanulnivalóból, takard le a könyvet és próbáld meg a saját szavaiddal összefoglalni a lényeget! Kevés dolgot emelj ki, és csak azokat, amik fontosak a lényeg megértése szempontjából. Próbáld meg felidézni a főbb részeket akkor is, amikor egy másik szobában tartózkodsz (ez nem is olyan egyszerű, mint gondolnád). A tanultak saját szavaiddal való visszamondása az egyik legjobb módja annak, hogy leellenőrizd, vajon tényleg jól megtanultad-e az anyagot.

 

2. Ellenőrizd magad!

Mindig. Minden témában. A szókártyák legyenek jó barátaid!

 

3. Bontsd részekre a problémákat! 

Ha az egyes részek elolvasása után megállsz, tüzetesen végig gondolod, hogy mindent értesz-e, gyakorolsz is hozzá, majd csak így mész tovább, sokkal biztosabb lesz a tudásod. Olyan ez, mintha egy zeneszámot akarnál megtanulni, és bár minden versszakot külön tanulsz és gyakorolsz, egyben is elő tudod adni az egészet.

 

4. Többször kevesebbet!

Bármilyen tárgyat is tanulsz, úgy oszd be az idődet, hogy minden nap foglalkozz vele, még ha csak keveset is. Az agyad olyan, mint az izmok: megvan a maximuma annak a teljesítménynek, amit egy nap képes véghezvinni. Nem lehet és nem is érdemes túlerőltetni.

 

5. Tanulás közben variáld a tanulási technikákat!

Nem érdemes csak egyfajta megoldási móddal próbálkozni, mert előbb utóbb csak automatikusan lemásolod azt, amit más tárgyak esetében csináltál. Pedig a különböző tantárgyak különböző módszereket igényelnek. Ha sokfélét kipróbálsz, egy idő után rájössz, mikor melyiket és hogyan érdemes használnod. (Sajnos a könyvek általában nem így vannak összeállítva, ezért erre neked kell figyelned.) Minden dolgozat vagy teszt után alaposan tanulmányozd át, milyen hibákat vétettél és miért, majd írd le magadnak a helyes választ. A leghatékonyabb az a megoldás, ha egy kártya egyik felére leírod (kézzel és nem géppel!) a hibát vagy problémát, a másik felére pedig a megoldást. A kézírás jobban segít az idegrendszernek memorizálni, mint a gépelés. Akár le is fényképezheted a kártya két odalát, hogy a telefonoddal is tudj majd gyakorolni. Vedd elő többször a kártyákat és pörgesd át őket. Folyamatosan ellenőrizd magad. (lásd 2. pont) Egy másik jó módszer, ha véletlenszerűen kinyitod a könyvedet, ott keresel egy feladatot és megnézed meg tudod-e (még) csinálni.

 

6. Tarts szüneteket!

Előfordulhat, hogy matekból vagy valamilyen természettudományos tárgyból egy feladattal nem boldogulsz, akárhogy is próbálkozol vele. Ilyenkor érdemes egy kis szünetet tartani, valami mást tanulni vagy mással foglalkozni. Ilyenkor az agyad „háttértárában” folyamatosan megy a munka, próbál megoldást találni a problémára. Ezért is érdemes többször keveset tanulni, azaz minden nap egy kicsit foglalkozni a témával.

 

7. Használj kérdéseket és egyszerű hasonlatokat!

Ha valamilyen fogalmat vagy folyamatot próbálsz meg értelmezni, gondolj arra, hogyan tudnám ezt elmagyarázni egy tíz éves gyereknek?Érdemes hasonlatokban is gondolkozni, pl. hogy az áram folyása olyan, mint a víz folyása. Fontos, hogy ezeket hangosan ki is mond vagy leírd, ne csak gondolkozz róluk. Ezzel a plusz erőfeszítéssel az agyadat arra ösztönzöd, hogy jobban megdolgozzon, azaz jobban emlékezzen a tanultakra.

8. Koncentrálj!

Kapcsolj ki minden zavaró dolgot a környezetedben: telefont, chat-et, számítógépet és állíts be egy órát 25 percre. Ezalatt a 25 perc alatt koncentrálj annyira a tanulásra, amennyire csak tudsz! (Ez a pomodoro technika.) Amikor lejárt az időd, megérdemelsz egy kis jutalmat. Ha ilyen koncentrált szakaszokban tanulsz, nagyot fog ugrani a tanulásod hatékonysága. Jelöld ki a helyet és időd, amikor a tanulásra figyelsz, és még csak nem is pillantasz a számítógépedre vagy telefonodra.

9. A nehézzel kezdj! 

A legnehezebb dolgokat mindig a nap elején tanuld meg, amikor még friss az agyad.

 

10. Ne téveszd szem elől a célt!

Képzeld el magad a tanulmányaid legelején, majd hasonlítsd össze azzal az önmagaddal, aki az álmait a tanulásnak köszönhetően eléri. Tűzz ki az íróasztalod fölé egy képet vagy pár sort, ami arra emlékeztet, mi a célod, mi az álmod. Amikor elveszíted a lendületed vagy a motivációdat, elég csak erre a képre pillantanod, hogy tudd, miért dolgozol. Érdemes küzdened az álmaidért!

 

És most nézzük, mi van az érem másik oldalán…

 

A rossz tanulás tíz szabálya

Ezeket a technikákat kerüld el, mert könnyen abba a hamis illúzióba ringathatod magad, hogy tanulsz velük, pedig igazából nem!

 

1. Passzív újraolvasás

Ne csak ülj a könyv fölött újra meg újra elolvasva a szöveget, miközben semmit nem teszel vele. Ha nem mondod vissza a saját szavaiddal a lényeget úgy, hogy közben nem pillantasz a szövegre, az újra olvasások sora merő időpocsékolás.

 

2. Ész nélküli „kihúzózás”

Csak azzal, hogy kihúzó filccel kiemelsz valamit még nem fog az agyadba menni a tudás. A kiemelés csupán arra jó, hogy a kulcsfontosságú dolgokat megjelöld magadnak, de ez még nem memorizálás. Amit kiemelsz, azt még azután meg is kell tanulnod.

 

3. Csak rápillantasz a megoldásra, és azt gondolod, már tudod is (ja, tééényleg…)

Talán ez az egyik leggyakoribb hiba, amit a diákok elkövetnek. Egy problémát úgy kell tudnod  aktívan megoldanod, hogy közben nem puskázol.

 

4. Az utolsó pillanatra hagyod a tanulást

Ha valamilyen sportversenyre készülnél, akkor is csak az utolsó pillanatban kezdenél csak el edzeni? Az agy, csakúgy, mint az izmaid, egy nap csak egy bizonyos mennyiséget képes teljesíteni.

 

5. Csak olyan feladatokat gyakorolsz, amit már tudsz

Ha úgy készülsz egy vizsgára, hogy csak egy fajta feladattípust oldasz meg újra és újra, az olyan, mintha úgy készülnél egy kosárlabda mérkőzésre, hogy csak a cselezést gyakorlod.

 

6. Ha együtt tanulsz a barátaiddal, beszélgetésbe csap át a tanulás

Nagyon hatékony lehet, ha nem egyedül, hanem valaki mással tanulsz együtt, hiszen így ellenőrizhetitek egymást, jobban elmélyíthetitek a tanultakat és nem utolsó sorban sokkal szórakoztatóbb is így a tanulás. De ha beszélgetésbe és bulizásba csap át a közös tanulás, akkor csak elfecsérled a drága idődet. Próbálj olyanokkal együtt tanulni, akikkel valóban lehet is tanulni.

 

7. Nem olvasod el a tankönyvet mielőtt nekiállsz a feladatok megoldásának

Egy medencébe is beleugranál mielőtt úszni tudnál? Ugye, hogy nem? A tankönyv ebben az esetben a te úszómestered. A helyes megoldás felé terelget. Nehézségekbe ütközöl és csak pazarlod az idődet, ha először nem olvasod el alaposan a tankönyvet. Mielőtt azonban az alapos olvasásnak nekikezdenél, fusd át, miről is szól a szöveg, hogy rálátásod legyen az egész anyagra.

 

8. Nem kérsz a tanártól segítséget, ha valamit nem értesz

Mi, tanárok hozzá vagyunk szokva, hogy a diákok néha azért jönnek oda hozzánk, mert ezt vagy azt nem értik. Az a dolgunk, hogy segítsünk nekik. Annak viszont nem tudunk segíteni, aki nem jön tanácsért vagy segítségért. Ne legyél te is ilyen diák!

 

9. Azt gondolod, hogy a zavaró körülmények ellenére tudsz tanulni

Minden egyes alkalommal, amikor valami elvonja a figyelmedet a tanulástól, extra energiát kell felhasználnod, hogy visszazökkenj. Mintha kihúznál egy zsenge gyökeret azelőtt, hogy jól beágyaztad volna.

 

10. Nem alszol eleget

Az agyad akkor sem áll le a munkával, ha te alszol. Tovább foglalkozik azzal, amivel a lefekvés előtt foglalkoztál, akár egy szöveg memorizálásával is. Ha kialvatlan vagy, az agyadban nem tudnak rendesen végbe menni a gondolkozáshoz szükséges idegi kapcsolódások. Ezért, ha nem alszol eleget, teljesen mindegy, mennyit és hogyan tanultál, nem fogsz tudni jól teljesíteni.

 

A fenti “szabályok” a zseniális Barbara Oakley A Mind for Numbers: How to Excel in Math and Science (Even if You Flunked Algebra) című könyvéből származnak.

Ez is érdekelhet

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Akár szülőként, akár tanárként sokszor láthatjuk, hogy amikor a gyereknek a tanulásra kéne figyelnie, helyette valamit matat a kezével: papírgalacsinokat készít, firkálgat, egy tollat piszkál és sorolhatnám. Az a helyzet, hogy ezt nem a tanulás helyett, hanem közben...