május 1, 2023

Minden diák találkozik azzal, hogy ki kell állnia az osztály elé, és felelnie kell, kiselőadást kell tartania vagy egy vizsgabizottság előtt szóban vizsgáznia. Sajnos gyakran nem sok segítséget nyújtanak a tanárok abban, hogyan nyilatkozz meg szóban (tisztelet a kivételnek), pedig ez a készség is -mint olyan sok egyéb- megtanulható. Ehhez szeretnék most segítséget nyújtani.

Üzletembereknek komoly képzéseken tanítják meg, hogyan legyenek sikeres előadók, hogyan tudnak frappáns prezentációkat tartani. Szerintem ezt a készséget az iskola első osztályától szép fokozatosan minden egyes embernek meg kéne tanítani. Hiszen nem csak az iskolában fontos, hogy jól tudj felelni (persze az is), de aztán az élet számos egyéb területén is fontos lesz, hogy magabiztosan ki tudj állni, meg tudj szólalni, hass másokra, el tudd adni magad. Ehhez képest az iskolai szóbeli számonkéréseknél gyakran pont az ellenkezője lesz az eredmény: az illetőnek olyan rossz élményei lesznek, hogy a későbbiekben mindent megtesz majd, csak hogy ne kelljen nyilvánosan megszólalnia.

Pedig nem ördöngösség megtanulni kiállni mások elé és beszélni. Persze nehéz (emlékszem, én csatakosra izzadtam a pólómat az első ilyen alkalommal), de megfelelő technikákkal és sok-sok gyakorlással magad is megdöbbennél, milyen eredményeket tudsz elérni.

A gyakorlásban nem tudok segíteni, azt neked kell megtenned. Nem tudod lespórolni. De ne felejtsd el, hogy minden egyes előadással/feleléssel/kiállással tapasztaltabb és magabiztosabb leszel. Ragadj meg minden alkalmat a gyakorlásra: iskolai kiselőadások, rendezvények, felszólalások, véleménynyilvánítás, stb. Semmi veszítenivalód nincs, ellenben rengeteget tanulhatsz és fejlődhetsz általuk! Ahhoz, hogy fejlődj, bizony ki kell lépni a komfortzónából.

A technikákat illetően viszont tudok segíteni. Felsorolok pár olyan fogást, amit nagy, sikeres előadók is gyakran használnak. Azt javaslom, kísérletezz. Próbálj ki több tippet is, nézd meg, neked mi válik be, az éppen aktuális felszólalásodhoz mit tudsz belőlük felhasználni.

1. Alaposan készülj föl az előadásra!

Minél biztosabb vagy a mondandódban, annál lazábban és nyugodtabban tudod előadni. Ha te magad tisztában vagy a témával, ha van egy irányvonal, amire felfűzöd a gondolataidat, akkor a közönség is jól tud követni. Ehhez fontos, hogy

2. Legyen egy jó vázlatod

A vázlatod csak hívószavakat, egy-egy félmondatot tartalmazzon, amire ha csak rápillantasz, teljes gondolatmenetek jutnak eszedbe. Én melegen ajánlom az elmetérképet ehhez is, mert nagyon képszerű, látványos, egyszerű és egy oldalra minden ráfér. Ha olyan az előadásod, hogy nem használhatsz jegyzetet (pl. felelésnél), akkor is érdemes vázlatot készíteni otthon, mert azt sokkal könnyebben fel tudod idézni a lelki szemeid előtt, mint a folyó szöveget. A felidézés megkönnyítése érdekében használj különböző színeket, formákat, rajzokat, jeleket.

3. A mondandódnak legyen eleje, közepe, vége

Nagyon egyszerű a képlet. Pont úgy, mint ahogyan azt általános iskola alsó tagozatában tanultad: bevezetés, tárgyalás, befejezés. Kezd azzal, hogy elmondod, miről fog szólni az előadásod, a végén pedig egy-két mondattal foglald össze a mondandódat vagy vonj le valamilyen következtetést.

4. A testbeszédeddel, a hangod színével, erejével, a mimikáddal és a szemeddel óriási hatást gyakorolsz a közönségre – ne becsüld alá ezeknek a jelentőségét!

Van egy zseniális TED videó, ami erről szól:

Ahogy Amy Cuddy is javasolja a videóban, vegyél fel magabiztos testtartást, és máris sokkal magabiztosabbnak érzed magad. A kisfilmben konkrét gyakorlatok is elhangzanak, amiket érdemes kipróbálni (tanúsíthatom, tényleg működnek), de elég hosszadalmas lenne leírni, inkább nézd meg.

Ne hadarj és beszélj érthetően. Ha nem érti a hallgatóság, mit mondasz, nem fog erőfeszítéseket tenni és egyszerűen elveszted a figyelmüket. És még egy nagyon egyszerű fogás: mosolyogj!

5. Tarts szemkontaktust a közönséggel – de ne csak egy emberrel.

Pásztázzon a tekinteted, pihenjen meg néha egy-egy arcon, aztán menj tovább. Ha valakivel összekapcsolódik a tekinteted, az akaratlanul is elkezd figyelni rád. Ha folyamatosan más-más szempárt vonzol be, fenn tudod tartani a közönséged érdeklődését.

6. Iktass be személyes kapcsolódásokat

Na, ez az a pont, amit nem fogsz tudni mindig elsütni, de sok olyan helyzet van, ahol fel lehet használni: nyelvvizsgán, kötetlenebb előadásokon, megbeszéléseken, stb. Az emberek imádnak másokról szóló történeteket hallani, ezért érdemes ezzel is megfűszerezi az előadást. (És hát a tanár/vizsgáztató is csak emberből van.) Arról nem is beszélve, hogy a személyes élményen nem kell gondolkoznod, az jön magától, arról magabiztosabban, nyugodtabban tudsz beszélni – ezek pedig nagyon fontosak tudnak lenni pl. nyelvi érettségin, nyelvvizsgán, stb.

Steve Jobs -aki többek között briliáns előadó is volt – mindig belevitt valamilyen személyes történetet az előadásaiba. Ő mondjuk zseniálisan érezte a közönségét, így azt is tudta (vagy érezte?), hogy mikor vessen be egy-egy ilyen sztorit, hogy ne engedje az érdeklődést megcsappanni.

7. Emberi történetek, példák, sztorik

Ha nem is saját élményt, de mások történeteit, példáit érdemes belevenni az előadásodba. Az emberek egyszerűen szeretnek történeteket hallgatni (amióta világ a világ), ezért érdemes ezt tudatosan felhasználni. Bármilyen száraz is egy téma, mindig akadt valamilyen kapcsolódó történet, hogy hogyan fedezték föl, találták ki, hódították meg, rabolták el, milyen összeesküvések álltak a háttérben, milyen nők mozgatták hátulról a szálakat, stb. Egy-két sztori, és máris élettel telibb, életszerűbb lesz az előadásod. Ha a téma megengedi, nyugodtan bevethetsz egy kis humort is!

8. Hass a tanár/vizsgáztató/közönség tudatalattijára

Állítólag döntéseink túlnyomó részét nem a tudatos agyunkkal, hanem a tudatalattinkkal hozzuk meg. Ezért érdemes ezt is célba venni. Pont a fentiek segítségével (kiállás, hangszín, stb), meg például azzal, hogy azt sugallod a hallgatóságnak, hogy te örülsz, hogy ott lehetsz. (Még akkor is ha, nem!) Azaz ne keltsd azt az érzetet, hogy “gyorsan-gyorsan, csak legyünk már túl rajta”, legyen őszinte a szándékod: “azt szeretném, hogy amit én tudok, ti is megtudjátok, mert az érdekes/jó/hasznos/stb.” Legyél hiteles, legyél magával ragadó, legyél szenvedélyes. Az érzelmekre próbálj hatni, mert az lesz a közönség számára a maradandó élmény.

9. Lesd el, mások hogy csinálják

Van, aki már jóval előtted jár az úton, sokkal jobb előadó, mint te. Ne irigyeld őt, inkább nézd meg, ő hogyan csinálja és tanuld el tőle. Akár az iskolában, akár valahol máshol tudsz ilyenről, feltétlen használd ki a lehetőséget. De az egyik legjobb forrás erre (is) a TED. Egyszerűen keress egy olyan témájú előadást, ami érdekel, és tudatosan figyeld meg, hogyan  mondja el az előadó a szöveget. Haladóbbak persze célirányosabbak is lehetnek, nekik szól a Húsz TED előadás a hatékony prezentációról. 

10. Gyakorlat teszi a mestert

Közhely, de mint minden közhely, tele van igazsággal. Otthon gyakorold be az előadást, mondd el az elejétől a végéig valakinek, ha mást nem találsz, a kutyádnak vagy a macskádnak. A világ legnagyobb előadói is rengeteget gyakorolnak, és bár nagyon lazának tűnik az előadásuk, egy előre megírt koreográfiát “mutatnak be”. Attól zseniálisak, hogy mégis könnyednek tűnnek.

 

Lehet, hogy nehezedre esik elhinni, de a hallgatóságod ugyanolyan emberekből áll, mint te. Olyanokból, akik ugyanúgy izgulnának kiállni a többiek elé mint te. Hidd el, nem akarnak rosszat neked, nem fognak kinevetni, kigúnyolni. Titokban nagyon is együtt éreznek veled! Bízz bennük és bízz magadban! Meg tudod csinálni!

(A cikk elején a képen Simon Sinek látható, akinek szintén zseniális TED előadásai vannak.)

Ez is érdekelhet

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Akár szülőként, akár tanárként sokszor láthatjuk, hogy amikor a gyereknek a tanulásra kéne figyelnie, helyette valamit matat a kezével: papírgalacsinokat készít, firkálgat, egy tollat piszkál és sorolhatnám. Az a helyzet, hogy ezt nem a tanulás helyett, hanem közben...