május 1, 2023

A tanfolyamaim egyik fix pontja, amikor valamelyik diák szájából elhangzik a varázslatos mondat „Mi a fenének kell nekem matekot tanulnom?!” Nyilván minden tanfolyamon más a mondatban a tantárgy, de az érzés mögötte mindig ugyanaz. Értetlenkedés, felháborodás, ellenszenv. Tényleg, miért is kell olyan tantárgyat tanulnod, amit nem szeretsz?

Egy felnőtt (a tanárod, a szüleid) kapásból azt válaszolnák, hogy „Édes fiam a nagybetűs életben is lesz majd olyan, hogy valamit nem akarsz megcsinálni a munkahelyeden, aztán mégiscsak meg kell csinálnod.” Az a helyzet, hogy tudom, hogy igazuk van, én is megtapasztaltam már a mondat igazságtartalmát, de azt is tudom, hogy ez egy kamasznak nem a megfelelő válasz. És tudod mit, igaza is van! Mert mit érdekel egy a másodfokú egyenlet egy olyan diákot, aki művészi irányba akar majd továbbtanulni? Minek kell verset elemeznie annak, aki fizikusnak készül?

Sajnos túl sok és túl idejétmúlt az a tananyag, amit a mai iskola le akar nyomni a diákok torkán. Teljesen megértem a felháborodást és az értetlenkedést részetekről. Higgyétek el, szívből együtt érzek veletek.  

Mégis, szeretnék rávilágítani egy olyan nézőpontra, ami lehet, hogy még nem jutott eszetekbe.

Egy nemzetközi matematikai konferencián feltették az ominózus kérdést a kiváló és tapasztalt matematika professzoroknak, hogy mégis miért kell ilyen szintű matematikát oktatni a középiskolákban. Hol lesz majd szüksége a való életben az embereknek pl. a differenciálszámításra? Persze jött sok felelet, az egyik tudományosabb, mint a másik, mígnem egy tanár megadta a (szerintem) legpontosabb választ.

„Az ember edzőterembe sem azért jár, mert attól tart, hogy egyszer csak az utcán sétálva ráesik egy súlyzó és csak akkor mehet tovább, ha azt fekve kinyomja. Azért jár edzeni, mert fitten akarja tartani a testét és még hatvan-hetven évesen is egészségesen akar élni és fürgén szaladni a lépcsőn. Matematikát is azért tanulunk, hogy jó formában legyen az agyunk, edzésben legyenek az agytekervényeink, hogy ha BÁRMILYEN mentális munkára kell fogni az agyunkat, ne egy tunya, lassan és akadozva működő rendszert kelljen beizzítanunk, hanem fittek és készek legyünk a minket érdeklő mentális munka elvégzésére.”

Szóval jusson eszedbe ez, ha bármilyen tantárggyal is nem szimpatizálsz! Ha azt akarod, hogy az agyad minél frissebb és fürgébb legyen, az egyik módja, hogy olyan gondolkodással edzed, ami nem feltétlen a kedvenced. Pont úgy, ahogy a súly alatt nyögve sem élvezi az ember, hogy fáj minden porcikája, de az eredmény elérése túllendíti az ideiglenes kellemetlenségeken.

Már csak azért is fontos, hogy valahogyan elfogadd a feleslegesnek tartott tantárgy tanulását, mert addig nem történik valódi tanulás, amíg az agyad „idegen lénynek” minősíti a tanulnivalót. Ha valamit nem szeretsz, a mentális kapuk bezáródnak, és csak kínkeservesen tudod az információkat betáplálni az agyadba.

Magad alatt vágod a fát, ha csak és kizárólag füstölögsz rajta, mi a fenének kell ezt megtanulnod.

Egyszerűen nehezebben, lassabban és több erőfeszítés árán megy csak be a tanulnivaló. Még ha nem is szereted meg a tantárgyat, legalább értsd meg és fogadd el, hogy miért kell megtanulnod. Már ezzel is rést vágsz a fél méter vastag „ezt hülyeség megtanulni” feliratú ajtón, ahol is a résen már könnyebben fog tudni beszivárogni a tanulnivaló.

Ha tudod, miért kell valamit megtanulnod, könnyebb el- és befogadni a tudást.

Ne szúrj ki magaddal, inkább könnyítsd meg a dolgodat. És edzd az agyad – jól fog az még jönni neked!

Ez is érdekelhet

A figyelem megerősítése

A figyelem megerősítése

Ülsz a könyv fölött és már ötödször olvasod azt, ami előtted van, de nem fogod fel az értelmét. Mindannyian ismerjük ezt az érzést. Gyerek, felnőtt egyaránt. Ez egy teljesen természetes jelenség, nincs is vele semmi gond. Egészen addig, amíg nem ez lesz a rendszeres...