május 1, 2023

Lehet, hogy elsőre furcsának tűnik ez a kérdés. Hogyhogy hogyan használjam a könyvem? Hát elolvasom újra meg újra, nem? Nem igazán. Illetve lehet így is, meg sokkal hatékonyabban is. Ráadásul így nem csak többet tanulsz meg ugyanannyi idő alatt, de nem is lesz annyira unalmas. Megmutassam hogyan? Olvass tovább!

Hogy néz ki egy igazán jól tanuló diák (nem, nem az eminensre gondolok most!) tankönyve? A sok használattól gyűrött és felpuhult a borítója, könnyedén kinyílik és nyitva is marad, a gerince több helyen szétjött már (a könyv minőségétől függően), cellux tartja össze, tele van firkálva és post-it-ekkel és/vagy cetlikkel van kidíszítve. A szép és újszerűnek tűnő könyv azt mutatja, hogy a tulajdonosa nem használja úgy, ahogy azt a legérdemesebb volna. Tudom, hogy sok iskolában tartósak a tankönyvek és nem szabad írni beléjük, ami szerintem nagy hülyeség, mert hatékony tanulási lépésektől fosztja ez meg a diákokat. A tankönyvek ugyanis arra valók, hogy használják őket és ne csak egyszerűen olvassanak belőlük. Maradjunk annyiban, hogy az alábbi  javaslatok a saját tankönyvekre vonatkoznak.

 

1. Fusd át az anyagot!

Tudom, hogy nagyon furcsán hangzik, de ha két percben átfutod az anyagot a tankönyvből az óra előtt, sokkal könnyebben nyomon fogod tudni követni, miről beszél a tanár az órán. Tényleg nem több, mint egy-két perc, mégis nagyon jó rendszerbe tudja tenni az órán vagy előadáson elhangzottakat. Ezzel nagyban megkönnyíted az óra utáni, otthoni tanulásodat is. Az anyag átfutása egyébkét minden olyan alkalommal hasznos, amikor egy anyagrészt próbálsz meg feldolgozni: vizsgafelkészüléskor, kiselőadás tartása esetén, vagy ha valami oknál fogva (pl. betegség) egyedül kell otthon bepótolnod az iskolában tanultakat. Úgy tekints az ilyen átolvasásra, mint egy mozielőzetesre. Nagyjából tudod, mire számíts majd, honnan hova jutsz, mik a problematikus pontok és mik a főbb részek. 

 

2. Firkálj sokat a tankönyvbe!

Egy valamire való diák kipingálja a tankönyveit. Ki ne rajzolt volna bajuszt Petőfinek vagy szemüveget Hitler arcára? A jó hír az, hogy a könyvbe való firkálás nagyon hasznos tud lenni, a rossz hír viszont az, hogy a bajusz és a szemüveg nem visz előrébb a tanulásban. Törekedj arra, hogy a firkálás igazi jegyzetelés legyen. Írd a margóra a saját gondolataidat, a legfontosabb kulcsszavakat, az összefüggéseket a máskor vagy másik órán tanultakkal! Ha tanulás közben jegyzetelsz, azaz a saját szavaiddal fogalmazod meg amit olvasol, az bizonyítottan megnöveli a szöveg megértésének mértékét. Ráadásul az ismétlés is könnyebben és gyorsabban fog menni. Ha a végére érsz egy egységnyi szövegnek (összetartozó gondolatmenetnek), érdemes egy vízszintes vonallal elválasztani a következő szövegrésztől és a margón 8-10 szóban összefoglalni a lényeget. Ezek a rövidke összefoglalások a fejezet végére, mintha gyöngyöket fűznél egy madzagra, egy összefüggő “történetet” adnak majd ki.

 

3.  Óvatosan a kiemelésekkel!

Sokan abba a hibába esnek, hogy mindent fontosnak tartanak a szövegben, ezért szinte mindent aláhúznak vagy kiemelő filccel kihúznak. Csakhogy így pont a legfontosabb dolog veszik el: nem tűnik ki a lényeg. Próbáld meg a 80/20-szabályt követni, azaz a teljes szövegnek maximum a 20%-át emeld ki! (A 80% az összekötő, magyarázó szöveg, a kiegészítés, a mindenegyébmás.) Ugyanez igaz az aláhúzásokra is. Ha úgy érzed, több a szövegben a fontos rész, mint 20 %, akkor a margóra a saját szavaiddal foglald össze egy-két (három-négy) szóban a lényeget.

 

4. Idegen szavak

Ha idegen nyelvet tanulsz, és olyan szöveggel foglalkozol, amiben ismeretlen szavak vannak, ne a szó fölé írd a magyar jelentést! Túl sok olyan angol tankönyvet láttam már, amiben szinte összefolytak a sorok, olyan sok magyar szöveg volt az angol sorok közé begyömöszölve. Azért nem jó ez a módszer, mert ha azért írod ki a szót, hogy megtanuld, akkor hiába nézed át a szöveget, a szemed úgyis átsiklik a szó fölé írt magyar jelentésre, így az agyadnak nem kell megdolgozni a megoldásért. Ezzel csak passzívan olvasol, nem aktívan dolgoztatod az agyad, hogy a memóriádból húzza ki a szó jelentését. Könnyen abba a hamis illúzióba ringathatod magad, hogy egy-két olvasás után már tudod a szavak jelentését, miközben egy beszélgetésben meg nem tudnád fejből használni a szavakat. Ha hatékonyan és biztosan akarsz idegen szavakat tanulni, olvasd el ezt vagy ezt a cikket. 

 

5. A tankönyveid alapján készíts jegyzeteket!

Az első lépés, hogy elolvasod a könyvben a tanulnivalót. A második, hogy “kipingálod” a tankönyvedet (lásd az első pontot), a harmadik pedig, hogy a tanulnivalóból saját jegyzetet készítesz magadnak. Természetesen ezt a tankönyv alapján tedd, de a jegyzetbe belevehetsz máshonnan származó információkat is (munkafüzetből, leinformálható internetes forrásból, stb). Arra azért figyelj, hogy a jegyzeted nagy része a tankönyv anyagából legyen, hiszen a dolgozatot és a vizsgákat ebből állítják össze. A jegyzeteidet mindig világosan, érthetően és olvashatóan készítsd el, legyen benne sok rajz és ábra. A jó jegyzetelési módszerről itt olvashatsz. A papírra írt jegyzeteidet aztán mindig tartsd egy helyen, ne összevissza szétszórva! Sok kutatás szól arról, hogy miért hatékonyabb kézzel írni, mint számítógépbe gépelni a jegyzeteidet, de akármelyik módot is választod, a mappáidat vagy a jegyzeteket tartalmazó füzeteidet mindig világosan és egyértelműen címkézd föl, és úgy tedd el, hogy később könnyen elő tudd keresni őket.

Ez is érdekelhet

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Matat, firkál, gyűröget – hát hogy tud így figyelni?!

Akár szülőként, akár tanárként sokszor láthatjuk, hogy amikor a gyereknek a tanulásra kéne figyelnie, helyette valamit matat a kezével: papírgalacsinokat készít, firkálgat, egy tollat piszkál és sorolhatnám. Az a helyzet, hogy ezt nem a tanulás helyett, hanem közben...