május 1, 2023

Mit gondol egy történelemtanár az iskolai történelem tanításról? Milyen tippeket adna a diákoknak vagy éppen az egykori diák-önmagának a tanulással kapcsolatban? Mi a különbség a normál és az emelt történelmi érettségi között? És főleg, hogy lehet jól felkészülni az emelt érettségire? Ezekről és még sok másról beszélgettem Jánosi Valériával, aki nem csak tanár, hanem maga is érettségiztet.

 

Kérlek, mutasd be magad néhány mondatban!

 

Magyar-történelem szakos tanár vagyok, és húsz évig dolgoztam a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban. Az új típusú érettségi bevezetése óta vizsgáztatok emelt szinten is, tehát 12 éve látom, hogy mik a követelmények az emelt szintű történelem érettségin. Az utóbbi két tanévben már nem dolgozom a közoktatásban, hanem vállalkozóként emelt szintű online érettségi felkészítőt indítottam, mert azt tapasztaltam, hogy a túlterhelt tanárok többségének sajnos sem ereje, sem ideje nincs célirányosan és alaposan felkészíteni a diákokat erre a vizsgára. Arról nem is beszélve, hogy a tanárok nagyobb része még soha nem vizsgáztatott emelt szinten, és sajnos nem is tudja pontosan, hogy például a szóbeli vizsgán milyen tételek vannak.

A vállalkozásom másik részében párkapcsolati coachként dolgozom. Társkeresőknek segítek abban, hogy rá tudjanak nézni: hol akadtak el a párkeresésben, és hogyan tudnának továbblépni. A munkám egy másik fontos része pedig a mediáció, amelyben segítek a szülőknek abban, hogy sikerüljön ismét szót érteni a kamasz vagy már felnőtt gyerekeikkel. 

 

Miért és hogyan jött a blog ötlete, mi a célod vele?

Az emelttöri.hu oldalon vezetek egy blogot is, ahol olyan témákról írok, amelyek kimaradtak a gimnáziumi tananyagból, de rendszerint sokkal érdekesebbek a csatáknál, évszámoknál. A bejegyzéseimben általában életmódtörténettel foglalkozom: hol, hogyan éltek a korábbi századokban, mit ettek, hogyan öltözködtek, hogy zajlott a magánéletük. A bejegyzésekkel az a célom, hogy az emelt szinten vizsgázók egy kicsit több és érdekesebb információhoz jussanak. Egyébként pedig engem is szórakoztat, mert rengeteget kell hozzá olvasni, kutatni, ami nagy öröm számomra. Az pedig különösen örömmel tölt el, hogy a blogomat nem csak középiskolások, hanem a történelem iránt érdeklődő felnőttek is olvassák.

 

Mi a legjobb és legrosszabb élményed a saját iskolai életeddel kapcsolatosan?

A legjobb és a legrosszabb élményem is a történelem tanuláshoz kapcsolódik. Általános iskolában volt egy nagyon kedves történelem tanárom, aki olyan élvezettel mesélt az órákon, hogy már ötödikben tudtam, hogy én is történelmet akarok tanítani. A tanárom felesége a magyart tanította nekünk. Nagyon biztos alapokat és a tantárgyak iránti szeretetet kaptam tőlük. A mai napig hálával és szeretettel gondolok rájuk, nélkülük nem lettem volna magyar-történelem szakos tanár. A legrosszabb élményem pedig a középiskolai történelem tanáromhoz kapcsolódik, aki vasszigorral és könyörtelenül préselte ki belőlünk az adatokat, tényeket.

 

Szerinted mi a legnehezebb a történelem tanulásában és milyen tanácsot adnál rá?

Sokan azt gondolják, hogy a történelem tanulása az évszámok és a csaták bemagolásából áll, és ezt tartják a legnehezebbnek. A lényeg azonban inkább az összefüggések meglátása és a forráselemzésAz új típusú érettségi leginkább ezeket a kompetenciákat méri, azonban az iskolai oktatásban éppen erre esik a legkisebb hangsúly. Forráselemzésre az órákon általában egyáltalán nincs idő, és tisztelet annak a tanárnak, aki fordít időt, energiát arra, hogy megtanítsa a diákjait forráselemzős esszét írni. Azt javaslom a diákoknak, hogy az események mögötti összefüggéseket, ok-okozatokat próbálják meglátni, és lejegyezni maguknak. Az is sokat segíthet, ha a tankönyvben szereplő forrásokat tényleg elolvassák, és megoldják a hozzájuk kapcsolódó feladatokat.

 

Pár mondatban hogyan tudnád meghatározni, mi a különbség a normál és az emelt töri érettségi között illetve mennyire kell másként készülni rájuk?

Mindkettőben közös, hogy van egy rövid választ igénylő feladatlap, utána pedig forráselemzős esszéket kell írni. 2017 óta újdonság, hogy emelt szinten a rövid és hosszú esszé mellé bevezették a komplex esszét, ahol egy korszakokon átívelő problémát kell bemutatni, vagy két korszakot kell összehasonlítani. Emelt szinten sokkal részletesebb, átfogóbb és alaposabb tudást várnak. Itt nagyon fontos, hogy a vizsgázó kristálytisztán lássa át az eseményeket alakító tényezőket.

A szóbeli tételek is nagyon különböznek. Míg középszinten a diák saját gimnáziumi tanára állítja össze a tételsort, addig emelt szinten központilag adnak ki egy 30 témakörből álló listát. Ezek a témakörök nagyon hosszúak, gyakran egy egész tankönyvi fejezetet fognak át. A tételt viszont a diák csak a vizsga napján tudja meg, amikor kihúzza, és könnyen lehet, hogy egy olyan résztémáról kell 20 percet beszélnie, amiről a tankönyvben 3-4 sor van. Ráadásul az utóbbi években nagyon sok olyan témakört is kiadtak, amelyek az utóbbi 3 évtized politikájával, gazdaságával, társadalmával foglalkozik. Ezekről sajnos nagyon kevés információ van a tankönyvekben. szóbeli felkészítő csomagom  ezeket a problémákat hidalja át azzal, hogy megadom a szükséges plusz információkat, amelyek hiányoznak a tankönyvekből.

 

Vannak-e olyan történelemmel kapcsolatos weboldalak, folyóiratok, stb., amiket szeretsz, követsz, és a diákoknak is ajánlanál?

A szakmai lapok közül a Rubicont és a History című folyóiratokat ajánlom. A weboldalak közül pedig nagy kedvencem az utóbbi időben a www.arcanum.hu oldal, ahol régi újságokat, folyóiratokat lehet olvasni a 19. század közepéig visszamenőleg. Például Kossuth Pesti Hírlapját, vagy a Pajtás, Ifjúsági Magazin régi számait.

 

Mi a véleményed a digitális eszközök tanulásba való bevonásáról?

Azt gondolom, hogy ez a generáció már inkább okoseszközökön szeret tanulni, és nekünk tanároknak sem ártana ehhez alkalmazkodni.

 

Milyen tanácsot adnál mai fejeddel a középiskolás önmagadnak a tanulással kapcsolatban?

Őszintén? Nem kell mindenből jónak lenned! Bőven elég, ha kiválasztod azt a néhány tantárgyat, ami a továbbtanuláshoz szükséges. Abból tegyél meg mindent a jó jegyért, a többiből nem kell kitűnőnek lenned.

A tanárokkal kapcsolatban pedig ne higgy el mindent, amit rólad mondanak! Sokkal több van benned, mint amit gondolnak rólad. Az iskolai bizonyítványod nem függ össze azzal, hogy milyen értékes vagy! A legtöbb sikeres ember kifejezetten rossz tanuló volt.

Ez is érdekelhet

A figyelem megerősítése

A figyelem megerősítése

Ülsz a könyv fölött és már ötödször olvasod azt, ami előtted van, de nem fogod fel az értelmét. Mindannyian ismerjük ezt az érzést. Gyerek, felnőtt egyaránt. Ez egy teljesen természetes jelenség, nincs is vele semmi gond. Egészen addig, amíg nem ez lesz a rendszeres...