június 30, 2023

Nem szeretném szidni a mai gyerekeket, hogy milyen rosszul és keveset olvasnak.

Nem szeretném hibáztatni a mai szülőket, hogy mennyire nincs idejük a gyerekeknek meséket olvasni.

Nem kívánom az oktatási rendszert kárhoztatni azért, hogy a kilenc-, tízéves gyerekeknek milyen nagy arányban küzdenek szövegértési nehézséggel.

Ezek tények, de nem sokra megyünk vele, ha csak szomorkodunk és csóváljuk a fejünket. Tenni is kell valamit, és  nem a másikra várni, hogy majd az tesz valamit (oktatási minisztérium, a magyartanár, a média, stb.), hanem nekünk magunknak! Egyébként is meg vagyok róla győződve – ezt már sokszor elmondtam – hogy a szülő nagyon-nagyon sokat tehet azért, hogy segítse a gyerekét a tanulásban, és így természetesen az olvasásban is.

Hiszem, hogy sok az olyan szülő, akinek fontos, hogy elültessék a gyerekükben az olvasás szeretetét, úgyhogy én optimista vagyok. De mivel lehet, hogy a jó szándék megvan, a konkrét módszer viszont hiányzik, nekik szeretnék segíteni ezzel a pár ötlettel.

 

Tehát hogy hogyan szerettessük meg a gyerekekkel az olvasást?

 

1. Járjunk elöl jó példával, olvassunk mi magunk is minden nap: könyvet, újságot, szépirodalmat, verset, szakmai írásokat, papírkönyvből, elektronikus olvasóból, kindle-ről, telefonról, mindegy. Egyszerűen csak olvassunk. És aztán meséljünk ezekről az olvasmányélményekről a gyerekeinknek.

2. Olvassunk a gyerekeknek minden nap. Mindegy, hogy kánikulában a strandon pihenésképpen, vagy összegubózva egy fotelban, de a közös olvasás legyen minőségi, közösen eltöltött idő. Legyen a napi rutin része az esti meseolvasás! Egész addig, míg igénylik a gyerekek, nem baj, ha „nagyok már hozzá”.

3. Járjunk könyvtárba. Lehet, hogy nem divatos manapság, pedig nagyon hasznos, olcsó és jó szórakozás a gyerekeknek. (Az én fiaim pl. imádják, hogy nem a megszokott „Nem, ezt nem vesszük meg” szöveget hallják tőlem, mint általában a boltban, hanem a „Ha ez tetszik, akkor ezt visszük haza. Meg ezt is. Meg ezt is.” mondatokat. Már megérte, nem?)

4. Meséljünk a gyerekeknek fejből is meséket. Ha úgy gondoldod, nem vagy elég kreatív hozzá, sebaj. Nem kell átgondoltnak, jól strukturáltnak lennie. Ha elakadsz, kérj segítséget a gyerektől: „Szerinted mi történt ezután?” Kifejezetten szeretni fogják, hogy interaktívvá válik a mese.

5. Találjunk ki közösen a gyerekekkel teljes meséket, történeteket, akár visszatérő főhőssel vagy helyszínekkel.

6. A közös meseolvasás után beszélgessünk a történetről, rajzolja le a gyerek a kedvenc részét, a karaktereket, stb.

7. A legkisebbekkel betűket lehet készíteni, kirakni gyurmából, fadarabokból, kavicsokból. Vagy akár készítsünk betű formájú sütiket. Ha a paradicsomleves betűtésztája már unalmas lenne…

8. Minél kisebb kortól kezdve legyen természetes, hogy sok könyv veszi körbe a gyereket.

9. Útközben, autóban, séta közben keressünk betűket a környezetünkben. Nagyon motiváló tud lenni az éppen olvasni tanuló gyerekeknek, ha ki tudnak betűzni egy-egy utcatáblát vagy feliratot.

10. Olvassunk föl a saját könyvünkből vicces, érdekes, izgalmas részeket. Így látja a gyerkőc, hogy miért kedveli a szülő az olvasást. Ez úgy működik, mint egy jó kis csali.

11. Ne mi határozzuk meg, hogy mit olvas a gyerek. Persze lehet (sőt nagyon is tanácsos!) a kezébe adni jó könyveket, de ha megvan a gyerek saját érdeklődési köre, engedjük, hogy azt olvassa, amit szeretne, még ha mi magunk nem is szimpatizálunk vele.

12. Alakítsunk ki egy hívogató olvasósarkot a lakásban.

13.Biztosítsunk időt, lehetőséget a gyerekeknek, hogy belemélyedjenek az olvasásba. Én azt vettem észre, hogy ha túl sok a csábító körülmény a gyerek körül, nem tudja figyelmen kívül hagyni ezeket és folyton ott motoszkál a tudatában, hogy valami mást, izgalmasabbat is játszhatna. Ha van olyan allokált idő (pl. ebéd utáni szieszta), amit olvasóidőnek nevezünk el, jobban „beletörődik”, hogy most csak olvashat. Amint behúzza a sztori, nyert ügyünk van.

14. Játsszunk betű rejtvényeket: szókeresőt, (gyerek) keresztrejtvényt, szóláncot, találós kérdés, stb.

15. A későbbiekben minél több műfajú könyvet adjunk a gyerek kezébe: sci-fi, fantasy, történelmi regények, útleírások, stb.

16. Ha nehezen megy az olvasás, nyugodtan lehet képregényeket is olvasni. Egyáltalán nem „lenézett” műfaj, hiszen szórakoztató, gyakoroltatja az olvasást és kiváló ugródeszka lehet a kevésbé jól olvasó gyerekeknek.

17. A (közösen?) elolvasott történeteket meg lehet nézni filmként is, majd beszélgetni róla.

18. Beszéljünk a gyerekeinkkel választékosan, sok szót használva, hogy könnyebben felismerjék majd a szavakat az olvasott szövegben.

19. Ajándékozáskor, ha csak lehet, mindig legyen könyv is a csomagban.

20. Az internetet is lehet olvasásra használni. Ha valamilyen téma érdekli a gyereket, pl. a római harcosok, olvassunk együtt pl. a wikipédiáról. Biztosan lesz számunkra is új információ, amin meglepődünk, érdekesnek tarjuk és ha ennek hangot is adunk, a gyerek úgy érezheti, hogy közösen fedezünk föl valami izgalmas dolgot.

+ Minden lehetséges módon, kimondva és kimondatlanul azt sugalljuk a gyerekeknek, hogy olvasni jó.

Az olvasás kapukat nyit meg új világok felé!

Ez is érdekelhet

Miért halogat folyton a gyerek?

Miért halogat folyton a gyerek?

"Ha nekiülne, húsz perc alatt meg tudná csinálni a házi feladatot, de csak húzza, húzza az időt, mindig kitalál valamit, hogy ne kelljen csinálnia. Ha pedig egyszer nekiül a feladatnak, hiszti, sírás, csapkodás. Aztán elfogy a türelmem, vagy rákiabálok (ami után...

A figyelem megerősítése

A figyelem megerősítése

Ülsz a könyv fölött és már ötödször olvasod azt, ami előtted van, de nem fogod fel az értelmét. Mindannyian ismerjük ezt az érzést. Gyerek, felnőtt egyaránt. Ez egy teljesen természetes jelenség, nincs is vele semmi gond. Egészen addig, amíg nem ez lesz a rendszeres...